Google+ Chia semienka pre zdravie, recept na jahodové smoothie

sobota 28. januára 2017

Chia semienka pre zdravie, recept na jahodové smoothie

Verili by ste mi, že hoc sa snažím o dodržovanie zdravého životného štýlu už mesiace, že o chia semienkach som donedávna vôbec nevedela? Áno, je to presne tak. O chia som sa dozvedela náhodne, od mojej známej. Nedalo mi to, preto  som si zapla internet a vyhľadávala, kde všade možne môžme chia semienka použiť a aké pozitívne účinky majú na naše zdravie.




Chia sú vlastne drobné semienka šalvie hispánskej, salvia hispanica. Je to kvitnúca rastlina , ktorá rastie v Guatemale, strednom a južnom Mexiku. Chia obsahujú zdravé tuky, sacharidy, bielkoviny, majú v sebe veľké možstvo vápnika. Vitamíny a minerály sú taktiež ukryté v týchto zázračných semienkach.

 Pre koho sú vhodné chia? A kto by sa ich mal práve vyvarovať?

Vďaka vysokému obsahu tukov a samozrejme omega 3 mastných kyselín sa semienka doporučujú  ľuďom, ktorí si radi zašportujú, ktorí sú športovci z  povolania. Stačí si dať chia pred fyzickým výkonom alebo počas fyzického výkonu. Tuky sa v organizme trávia pomalšie než cukry. Telo tak má stály zdroj energie. Na svoje si prídu aj tí, ktorí sa pokúšajú zhodiť nadbytočné kilá.

Chia sú skvelým pomocníkom pri chudnutí. 


Tu vás musím dopredu upozorniť na jednu dôležitú vec.
Niektorí jedinci si myslia, že si dajú napríklad každý deň lyžicu chia alebo kúpia tie zázračné čaje na chudnutie a tým schudnú. No cvičiť sa im nechce. Ako sa hovorí všade a musím sa vám priznať, že i ja to mám sama na sebe odskúšané, že 80 percent sa chudne tým, že sa správne a hlavne zdravo stravujete. Tých zvyšných 20percent treba cvičiť, aby sa telo dalo do poriadku, aby ste nemali na tele ovísajúcu kožu a nabrali ste i svalovú hmotu. Lekári doporučujú chia matkám po pôrode, ktoré koja. Kojením strácajú vlasy, vlasy majú riedke, polámané, nechty sú lámavé taktiež. Preto milé maminky myslite trošku i na seba, dodajte svojmu organizmu to, čo potrebuje -  potrebné živiny, ktoré sa nachádzajú v semienkach.


Chia aj pre deti?

Keď som sa zoznamovala s chia, prvé, čo ma napadlo bolo, či ich môžu konzumovať i deti. Samozrejme, že mi to nedalo a tak som pátrala a dopátrala som sa.Veľa deťom sa v dnešnej dobe nedodáva cez stravu dostatočný prísun potrebných živín, preto je potrebné živiny doplniť.

Konzumáciou chia im dodáme do tela vápnik, ktorý je dôležitý pre vývoj kostí a zubov, chia má i vysoký obsah proteinu. Protein je dôležitý kvôli stavbe svalov. Semienka sú známe i tým, že obsahujú draslík, železo, horčík, zinok, sacharidy, ktoré zaručujú správny vývoj dieťaťa. Deti, ktoré sa nesprávne stravujú by mali chia konzumovať dlhodobo.

Pre koho nie sú určené chia semienka?
Vyvarovať konzumácii chia by sa mali ľudia , ktorí užívajú lieky na riedenie krvi a osoby, ktoré majú problémy s nízkym krvným tlakom. I ľudia trpiaci problémom so žlčníkom.Treba si dať pozor hlavne na to, aby sme nezjedli viac semienok ako treba. Môže to vyvolať zažívacie problémy. 



Ako často a koľko chia semienok smieme konzumovať?


Na túto otázku neexistuje jednoznačná odpoveď. No viacerí odporúčajú 1 až 2 polievkové lyžice chia denne. Pri nadmernej fyzickej záťaži sa doporučuje ich konzumovať o niečo viac. Dodajú telu oveľa viacej energie.

Chia semienka a ich pozitívne účinky na zdravie:


1. Sú najbohatším zdrojom omega 3 mastných kyselín
2. Majú vysoký obsah bielkovín
3. Riedia krv
4. Regulujú cukor v tele
5. Obsahujú vitamíny skupiny B
6. Dodávajú telu stratenú energiu
7. Pomáhajú pri chudnutí
8. Podporujú správnu funkciu obličiek, žlčníka, pečene
9. Podporujú zdravie srdca
10. Podieľajú sa na budovaní tenkých svalových vlákien
11. Detoxikujú organizmus
12. Podporujú dobrú náladu
13. Zlepšujú pamäť
14. Napomáhajú zlepšiť pleť a pokožku
15. Majú vysoký obsah vápniku
16. Sú prospešné pre vaše trávenie

 

Konzumácia chia :


A) Zmiešajte chia semienka s vodou, nechajte odstáť 5 až 10 minút, potom zmes zamiešajte a zmiešajte ich s nápojom alebo pokrmom.
B)  Môžete ich pridať do ovocných štiav, len tak zamiešať do jogurtov, do ovsených kaší , do šalátov, do tvarohu.... 
C) Spravte si napríklad chia puding.
D) Chia si môžete opražiť na panvici, bez pridania tuku.


Jahodové smoothie s chia semienkami


 Pripravila som si pre vás jednoduchý recept na  smoothie, ktoré zvládne hravo každý.
Potrebujeme : 
tvaroh
bourbon vanilka (vanilkový cukor s jemnou chuťou a vôňou vanilky Bourbon)
jahody
mlieko
chia semienka

Postup:
Vezmeme si biely tvaroh, do mixéra vhodíme za štvrtku kelínka tvarohu ( ja som použila 250 gramové balenie, čiže cca použijeme 80 gramov tvarohu ). Pridáme za lyžičku chia semienok, jahody podľa seba (vy si udávate sami množstvo jahôd podľa toho, či chcete smoothie viac sladšie alebo menej sladšie), pridáme mlieko, nakoniec dosladíme bourbon vanilkou. Ja som použila len polku balenia zo sáčku. Jeden celý sáčok je 8 gramové balenie a pomocou mixéra vymixujeme. Keď je zmes zmixovaná, prelejeme do pohára. Ak vám smiem poradiť, po vymixovaní chvíľku počkajte, aby sa chia semienka napili zmesy.:-)

 

 Páčil sa Vám recept? Prípadne máte svoje obľúbené zdravé recepty? Napíšte koment :-)

 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára